Lekhallen

Igår när vi kommit hem från dagis, och jag höll på med maten kom Axel in i köket och sa:

"Mamma, kom! Lekhallen!" och pekade mot vardagsrummet.
(Mamma, kom! Kekalle!")

Jag har aldrig hört honom säga "lekhallen" förrut, men de säger ju så på dagis. Han tycker alltså att vardagsrummet är vår lekhall...



Och härom dagen skulle Axel bada, och han brukar bada själv. Men nu satte han sig ungefär i mitten av badkaret, pekade bakom sig och sa:

"Mamma sitta där"

Jag sa att jag inte skulle bada, då upprepade han det, och sen pekade han på mig och la till:

"Tröja, byxor"
(Töjja, bysso)

Och ville alltså att jag skulle klä av mig.



Annars pratar han ju hela tiden nu, och vi förstår så gott som allt. Han kan färgerna grön, gul, blå, röd, rosa, svart och vit (gön, gul, blå, död, osa, gart och git). Han säger "ha den" när han vill ha något, och "kiva upp" om han vill upp ur sin säng eller om t.ex jag sitter i soffan och han vill att jag ska vara med och leka. Då säger han:

"Mamma, kiv upp! Sitta där, (pekar på golvet) leka"

Och gör någon något han inte vill säger han ifrån, "Sluta mamma!" (eller Stella eller farmor eller vem det nu är han pratar med)



Det är en bestämd och envis liten älskling vi har.

Kommentarer
Postat av: Jennie

Han är så duktig :)

2009-01-13 @ 08:13:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback