Hänt sen sist

Axel har tappat två till tänder, eller han drog ut dem själv. Den ena direkt på morgonen när han fortfarande låg i sängen helt nyvaken. Jag hörde honom ropa och där låg han med en blodig tand mellan tummen och pekfingret. Lite chockad. Nästa tand bestämde han sig för att dra ut och den var riktigt lös, efteråt var han så stolt! Nu är det en stor, fin glugg han har uppe mitt fram. Dessutom är den femte lösa tanden väldigt lös.

Förra onsdagen var första "inskolningsbesöket" i kommande förskoleklassen, idag var andra och nästa vecka är sista besöket och då med lunch. Hans lärare heter Agneta och Malin och han kommer gå i C. Vi fick hem en lapp för ett tag sedan där vi kunde önska om det var några speciella kompisar han ville gå tillsammans med och för nån vecka sedan kom en klasslista, med bara 10 barn. Tydligen är det något barn som har behov av mindre klass, varför vet vi inte, om det är behov av lugn och ro eller extra resurser, men det visar sig. Med sig från Stångå har han iallafal grabbgänget, Joakim, William och Vilgot.

Om jag fortfarande är arbetslös kommer de gå sista dagen på dagis 26/6, sedan får Aline semester och Axel slutar för gott och börjar fritids i augusti.

Jens har fått jobb iallafall, sommarjobb till att börja med, men det har redan blivit förlängt till november. Han levererar fisk till restauranger och butiker. Det är längre dagsturer med liten lastbil och Axel har redan fått åka med en dag.

Det har varit en kall och långsam vår, nu har vi äntligen haft några varma dagar. Båda barnen tycker mycket om att vara ute, Aline vill helst gå ut hela tiden och Axel vill cykla så fort han får möjlighet. Aline är nöjd med det mesta, gunga, sandlådan, åka kana, knata omkring på gatan när Axel cyklar eller åka i röda vagnen om vi tar en prommis.

Axels gympa slutade för ett par veckor sedan, Aline var också med på avslutningen och var väldigt nöjd när hela familjen fick vara med och gympa i en hel timme. Hon gick balansgång, gungade på rep, hoppade från plintar och på mattor. Det hela slutade med frukt och ballonger.

Nu är det istället fotboll varje lördag förmiddag, Jens är med och tränar och det är sista året i fotbollsskolan. På lördag ska jag vara med på Kvisslebydagen och ha ett bord tillsammans med Ann-Mari. Jag ska försöka sälja smycken och tavlor och hon olika betongsaker. Det känns lite osäkert hur det kommer gå, om det kommer folk och om någon kommer handla. För barnen brukar det finnas hoppborg, brandkåren och lite annat att göra.

Axel och jag var ju förresten till Stockholm i mitten av april, hans födelsedagspresent från morfar och Ulrika. Vi åkte tåg på lördag morgon och han var glad och nöjd hela resan, åt frukost, såg film och åt lite godis. När vi kom fram mötte Jennie oss och vi åkte hem till dom och åt lunch. Sedan åkte vi till Aquaria och tittade på fiskar innan vi tog en sväng på leksaksaffären. På kvällen gick vi till en lekpark, köpte godis och såg film. På söndagen åkte vi till Södertälje och Tom Tits, där var det hur mycket som helst att göra och vi kommer nog åka dit igen. Efter en sen lunch tog vi flygbuss till Bromma och fick vänta och vänta innan vi äntligen fick gå ut till flygplanet. Att flyga var häftigt! När vi hade lyft utbrast han "Mamma, vi flyger!" Sedan satt han och tittade ut, det var klart och fint och vi såg väldigt mycket. En jättemysig resa!

Aline är ofta väldigt nöjd och glad, hon är pratsam, som storebror var och om jag inte minns fel så är det ungefär lika obegripligt fortfarande också. Hon har inte direkt några nya ord, men hon är bestämd och tydlig. Axel tappar tänder och Aline får nya, om jag lyckats räkna rätt så har hon 16 nu, varav fyra är på väg upp. På dagis går det jättebra, för det mesta är det inga tårar när vi lämnar, bara någon av personalen kommer och möter henne och tar med henne in så går det bra. Hon äter och sover bra och tycker som sagt om att vara ute. Jag hoppas att det kommer gå bra till hösten också när hon haft en lång ledighet och Axel inte är där längre.