Semester

Nu har Jens äntligen fått semester han också, och imorgon åker vi till Nynäshamn, och på måndag morgon vidare med färjan till Gotland. Och jag inbillar mig att de inte kan göra samma misstag igen... Vår avgång verkar iallafall inte vara påverkad.

Det ska iallafall bli jätteskönt att åka iväg! Vi har längtat den senaste tiden, och ser verkligen fram emot att komma tillbaka dit igen. Vi har hyrt ett hus på östra sidan av ön. Axel ser fram emot ett besök i Pippis hus, och jag längtar efter den gotländska känslan, ljuset, lugnet, naturen. Vi ska bara ta det lugnt och njuta. Pippi är det enda som är planerat. Och förhoppningsvis får vi fint väder större delen av tiden.

I regn och rusk

I alla väder måste man ut och plocka bär!

Titta gärna på mina silversmycken

Bara tårna

- Axel, vilka skor vill du ha på dig?

Det vanligaste svaret, oavsett väder, är "springskorna". Men inte den här gången.

- Jag går ut bara tårna mamma.

- Ja, du kan vara barfota, det går bra. Men du måste lämna nappen inne.

- Jag går ut bara munnen mamma.

Härliga sommar

Smultron till frukost!

Titta gärna på mina silversmycken

Smultron och rosa vagnar

Imorse såg vädret lika illa ut som de senaste dagarna, men eftersom det var uppehåll gick vi ut på prommis ändå. Och till Axels lycka såg vi att smultronen mognat! Vi fick stanna på många ställen längs vägen och plocka. Och när vi kom hem igen tog vi med oss en kanna och plockade utanför staketet. Eller jag plockade och Axel åt. Det är intressant vad osjälvisk man blir som förälder, jag som älskar bär ger gärna (nästan) alla till Axel. Som tur är bjöd han mig på några.

På eftermiddagen skulle vi åka och handla lite, och titta efter en dockvagn till Axel. På första affären hade de en rosa liggvagn och en röd sittvagn. Men eftersom han gillar själva bäddandet också, så hade vi bestämt oss för en liggvagn. Och helst inte rosa. Så vi åkte till nästa ställe. Där fanns kanske 4 modeller, en röd Brio, för 750:-, och resten rosa och med blommor och Hello Kitty. Och fast jag tycker att pojkar visst kan ha rosa, så blir jag lite irriterad. Varför finns inte vagnar i lite mer könsneutrala färger? En röd skulle vi gärna köpa, men inte för 750:- Så vi åkte till ytterligare en affär, men deras modell var slut, så vi åkte till sista alternativet, och även de hade slut, men hade haft de dyra Brio-vagnarna, i rosa och rött. Så nu står vårt hopp till nätet. Axel vill helst ha en vit vagn, eller brun. Men jag blir glad om vi hittar någon som bara inte är rosa, eller kostar för mycket. Att det skulle vara så svårt hade jag ingen aning om.

Nedräkning

Bara två dagar kvar till semestern nu! För mig och Axel. Pappa Jens får jobba två veckor till innan vi är lediga tillsammans. Men vi ska nog kunna hitta på saker ändå.

Axel och Stella tittar på Saltkråkan

Helgen

Det riktigt varma sommarvädret är borta, hoppas det är tillfälligt. Men vi har haft en bra helg ändå. I lördags kom kusin Stella och hälsade på. Det är så roligt för de tycker så mycket om varandra, och båda blir verkligen glada när vi ska ses. Vi grillade, åt jordgubbspaj och lekte tills båda höll på att somna tillsammans i fotöljen framför tv´n med varsinn napp och gosedjur.

Igår hade vi en riktigt mysig förmiddag. Vi skulle åka till två loppisar nära där vi bor. Men den ena hade stängt och den andra hade inte hunnit öppna än. Så vi fick hitta på lite annat medan vi väntade. Vi hittade en lite annorlunda lekpark som ligger jättefint vid en kryddträdgård, med labyrint, torn och olika saker som gav ifrån sig ljud. "En pedagogisk lekplats i musikens tecken". Efter en stund där och ett par turer i labyrinten gick vi vidare och tittade på gamla tåg, och båtar, och sedan vidare tillbaka till loppisen. Där hittade vi inte det vi sökte, men Axel köpte tre bilar. Sedan var det lunchdags och vi åkte till café Juniskär och åt pannkaka, pepparrökt lax och strömmingsburgare.

På eftermiddagen åt vi hos pappa och hoppade på Davids studsmatta.

Första badet

Igår efter middagen åkte vi, jag, Axel och moster Jennie, till en Dyket. En badsjö med sandstrand och lekpark. Axel packade med sig hink, spade och en bil. Badbyxorna höll han på att dra på sig redan hemma, ut-o-in, utanpå blöjan. När vi kom fram och gick från parkeringen, ut på gräset och man kunde se sjön, så lyste Axel upp, han log med hela ansiktet när han såg vattnet och alla barnen som plaskade. Och hela vägen ner till stranden log han.

Det var första badet för i år, och han var lite försiktig, men inte rädd alls. Och om något annat barn kastade sig i vattnet eller sprang så det stänkte skrattade han högt. Tyvärr glömde vi kameran hemma, men det blir väl fler bad i sommar.

3-dagarsfeber

Ja, det var tydligen 3-dagarsfeber som Axel hade. Feber fredag till söndag och på måndagen kom lite utslag och på tisdagen var han full av utslag. Tydligen väldigt vanligt just nu, och till vårdcentralen ringde massor av föräldrar med samma symptom på barnen. Man är inte längre sjuk när utslagen kommit och de smittar inte. Han verkar inte heller besvärad av dem.

Igår hade vi en ordentlig kamp, Axel och jag. Trotset och hans sätt att testa oss har kommit till en ny nivå. Vi kämpade i en havtimme om en napp som han hade kastat iväg och ville att jag skulle hämta. Efteråt låg han som en liten trasa i soffan och höll på att somna.