Sommarlov

Det började lite tveksamt i juni, med lika många grader ute på midsommarafton som vi hade på julafton. Mössa och dunjackor. Jag tänkte hela tiden att det är ju bara juni. Men när det fortfarande var lika kallt de första dagarna i juli kändes det lite jobbigt. Sedan vände det över en natt. 30 grader så gott som varje dag i 6 veckor. Och det precis när vi hade semester. En fantastisk ledighet då det faktiskt inte gick att göra så mycket annat än att ta det lugnt eftersom det var så himla varmt.

Vår första gemensamma semestervecka åkte vi iväg. Först till Stockholm, där vi förutom att hälsa på Jennie och Sacke också besökte Naturhistoriska museet och var på Gröna Lund. Axel fick ett åkband och provade alla karuseller han fick. Han kunde nog ha åkt hur många gånger som helst. Vi blev bjudna på restaurang, bodde på hotell och provade olika lekplatser och efter tre dagar fortsatte vi mot Vimmerby och Astrid Lindgrens värld.

Där mötte vi Joakim och hans föräldrar. Axel och Joakim hade så roligt tillsammans och det var en bra lösning att semestra tillsammans en del av dagarna. Parken var jättefin och det var väldigt bra ordnat med toaletter, restauranger, teaterföreställningar och äventyr. Aline kramade Prusiluskan och pojkarna busade med Kling och Klang och hjälpte Alva, Madicken och Lisabet att samla sten.

Vi såg flera teatrar, Nils Karlsson Pyssling, Madicken, Emil, Pippi, Ronja och lite Karlsson på taket. Pippi såg vi två gånger, en på dagen och en speciell kvällsföreställning efter att parken hade stängt. Den var riktigt bra, med sjörövarskepp som åkte i vattnet och kanoner och humor. Före teatern åt vi middag tillsammans vid deras husbil och efter hade vi lite kvällsmys vid vår stuga.

Det har blivit många sena kvällar för barnen i sommar. Det är då det har varit som skönast, det har verkligen varit som utomlands. Jag har suttit ute i bara linne fram till 23-tiden många gånger. Aline har fixat semesterkvällarna jättebra, hon är väldigt anpassningsbar och nöjd och glad med det mesta.

Resten av semestern har vi varit på flera olika stränder, vi har fiskat och varit på restaurang. En helg var vi till Naggen och både badade och fiskade. Vi har träffat kompisar och ätit middagar och setts på stranden. Av allt som vi hade på vår oskrivna att-göra-lista har inte mycket blivit gjort. Lite stressande, men samtidigt skönt att bara ha tagit vara på tiden tillsammans och i värmen.

Samma dag som vi började jobba och barnen började dagis och fritids försvann värmen. En kort och intensiv sommar. Visst har det varit fina dagar nu också, men tidigare så sjävklara värmen är borta och det är regn var och varannan dag. Jag hoppas sommaren inte är slut riktigt än, att det kommer nån fler värmebölja eller åtminstone en lång och fin höst. Härom kvällen luktade det verkligen höst ute, äpplen och brasa.