Räkna med barnen i Bullerbyn

Igår räknade Axel, eller han sa räkneorden. Till tolv gick det bra, sedan blev det lite rörigt, men han fortsatte. Plötsligt kunde jag höra "tjugonånting", och igen och igen. Och lite senare "femtinånting", och slutligen "nittinio, hundra".

Oj, tänkte jag.

Senare kom jag på var han lärt sig det. Från Bullerbyn såklart. När Lasse ska ropa om han ser Näcken eller inte. Då står de andra barnen och räknar. De ska räkna till hundra, och har inte Lasse ropat då ska de komma efter, för då sitter Näcken där.

Och naturligtvis visar de inte hela tiden när barnen står och räknar högt i skogen, utan hoppar lite frammåt, och plötsligt är de på nittionio och hundra.


Titta gärna på mina silversmycken.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback