Bebisfrö

För några veckor sedan berättade vi för Axel att han ska bli storebror! Eftersom kusin Stella just fått en lillebror förstår han lite vad det handlar om. Axel blev jätteglad, och frågade när, hur och varför. Sedan har han berättat för de flesta att han ska blir storebror, eftersom hans mamma har en bebis i magen.

Han är väldigt stolt, och säger att han redan är storebror. Han kommer då och då och vill klappa på sin bebis. Han pussar och kramar på magen, och gör pruttljud. För han kommer bli både en snäll och busig storebror. Igår efter han lagt sig ropade han att han ju glömt att säga godnatt till sin bebis! Puss och kram, "sov gott, vi ses imorgon, jag älskar dig".

Var bebisar kommer ut vet han sedan ganska länge. Men hur de kommer in undrade han ju nu såklart. Jag hade funderat lite hur vi skulle förklara, inte så ingående, men inte att det kommer med storken heller... Så tredje gången han frågade, och jag inte kunde svara lite svävande längre, tog jag fram en bok vi köpt. Vi tittade på bilderna, hoppade över en del, och jag berättade som jag tyckte. Om mammafrön, och pappafrön, som tillsammans blir ett bebisfrö i mammans mage. Och att ibland blir det inget bebisfrö fast man längtar efter en bebis, och då får doktorn försöka hjälpa till att stoppa bebisfröt i mammans mage. Och sen får man vänta, och vänta, tills bebisen tycker att det är dags att komma ut.

Det gick hem, och under några dagar efter pratade han om frön, och hur små de är från början. Och att de växer och får armar och ben. Nu är bebisen ungefär lika stor som ett äpple, och beräknas komma i mitten eller slutet av november.

Kommentarer
Postat av: Johanna

Det var en bra förklaring! Kram

2011-05-21 @ 11:26:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback